XIX Warsztaty Matematyczne
pod hasłem: "Matematyka w szkole po roku 2015"
odbyły się w sobotę 29 marca 2014r.
w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr II im. Marii Konopnickiej, Opole ul. Kazimierza Pułaskiego 3.
w godzinach 900 - do 1430.
Harmonogram Warsztatów:
od 815 | rejestracja uczestników |
|
900-910 | Inauguracja | Powitanie. Przedstawienie programu konferencji |
910-1030 | I sesja warsztatów | po niej przerwa "kawowo-herbaciana" i możliwość zapoznania się z ofertą firm wydawniczych |
1100-1220 | II sesja warsztatów | |
1235-1355 | III sesja warsztatów | |
1400-1430 | Spotkanie podsumowujące | konkurs dla wytrwałych |
W zajęciach uczestniczyło ponad 130 nauczycieli. Odbyły się następujące zajęcia (streszczenia warsztatów podane przez prowadzących):
Skróty "oczywiste": WP - wszystkie poziomy, NZ - nauczanie zintegrowane, SP - szkoła podstawowa, G - gimnazjum, PG - ponadgimnazjalne.
1.Jan Baranowski - " SketchUp -modele przestrzenne dla każdego" -PAZDRO ( SP, G, PG )
Pokażę kilka modeli utworzonych za pomocą tego programu. Łatwo gotowe kształty modyfikować, obracać, ciąć przekrojami. Ma się wrażenie obcowania z prawdziwymi trójwymiarowymi bryłami, chociaż to tylko modele w komputerze, a ich obraz na ekranie jest płaski.
Po kilku prostych ćwiczeniach każdy może mieć własną bryłkę. SketchUp to narzędzie, które pomoże ożywić lekcję geometrii
przestrzennej i wciągnąć uczniów w zagadnienia przestrzeni trójwymiarowej.
2. Tomasz Szwed - "Wszystko co wiemy i czego nie wiemy o egzaminie maturalnym z matematyki w 2015" - PAZDRO(PG)
3.Joanna Palińska - "Jak stworzyć interaktywne gry i ćwiczenia?" (NZ, SP, G)
W trakcie warsztatów przedstawię darmową stronę do tworzenia własnych interaktywnych ćwiczeń wspomagających proces uczenia się i nauczania.
Na stronie możemy przeglądać aplikacje już gotowe i modyfikować je. Tworząc klasę uczniowską mamy podgląd na gry wykonane przez naszych uczniów.
Podczas warsztatów pokażę jak stworzyć milionerów, wykreślankę, test, krzyżówkę i wiele innych.
4. Lucyna Gruca ( MODN) - "Co nas czeka na Sprawdzianie w 2015 roku" (SP)
W czasie zajęć zostanie omówiona nowa formuła sprawdzianu w oparciu o materiały CKE oraz materiały z e-konferencji "Sprawdzian 2015".
Przedstawione zostaną typy zadań obowiązujące na Sprawdzianie od 2015 roku oraz holistyczne ocenianie zadań otwartych.
Ponadto w czasie spotkania będzie można poćwiczyć przekształcanie zadań egzaminacyjnych na zadania nowego typu.
5. Joanna Świercz - "Gry i zabawy matematyczne czyli tematy "trudne i nudne" w łatwy i angażujący uczniów sposób - bingo matematyczne" (NZ, SP, G)
Istnieją takie partie materiału, których opanowanie sprawia trudności kolejnym uczniom, których uczę. Są również takie tematy,
których opanowanie jest niesamowicie nudne i monotonne. Pierwszymi są na pewno liczby całkowite, sprowadzanie ułamków do wspólnego
mianownika czy zadania z treścią m.in z tematu droga, prędkość, czas. Do drugich należy zamiana ułamków niewłaściwych na liczby mieszane.
W czasie zajęć pokażę, jak w przyswojeniu tych treści może pomóc odpowiednio zmodyfikowana gra amerykańskich emerytów, czyli BINGO.
6. Anna Matyaszczuk - "Praca z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych na lekcjach matematyki" ( G)
W obecnych czasach w szkołach uczy się coraz więcej uczniów z różnymi dysfunkcjami. W trakcie warsztatów zaprezentuję krótką charakterystykę zaburzeń z jakimi można spotkać się w klasach integracyjnych. Podzielę się doświadczeniem pracy w klasie integracyjnej w gimnazjum oraz
zaprezentuję stworzone przeze mnie materiały wspomagające pracę w klasie integracyjnej. Każdy uczestnik otrzyma również te materiały.
7. Krystyna Dąbek - "Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się matematyki"
8.Michał Nowik - "Dlaczego warto używać łamigłówek na lekcjach matematyki?" WYDAWNICTWO NOWIK (WP)
9. Florian Gałuszka - "Darmowe e-booki dla uczniów w ramach platformy edukacyjnej". (Grupa Wydawnicza HELION S.A.)
W ramach warsztatów przedstawimy e-booki uczniowskie skojarzone ze scenariuszami lekcji i multimedialnymi sprawdzianami po stronie nauczyciela.
10. Ewelina Jantos - " Kreatywne nauczanie matematyki, czy nauczanie kreatywności w matematyce"(WP)
Wykorzystam trochę ćwiczeń z twórczości, pokażę własne przykłady pracy i zaproponuję pracę w grupach.
11. Kinga Gałązka - "Czy Leonard Euler zdałby maturę z matematyki?" - OPERON (PG)
Nareszcie obowiązkowa matura z matematyki stała się dla uczniów przyjemnością, a nie złem koniecznym! Więc i my ze strażników matematycznych kazamatów możemy zmienić się w czarodziei , pokazujących sztuczki ułatwiające rozwiązanie skomplikowanych problemów. Inspiracją będą dla nas dokonania szwajcarskiego matematyka Leonarda Eulera. Wspólnie zastanowimy się, jak przy pomocy zdrowego rozsądku, minimum wiadomości i umiejętności wyciągania wniosków można rozwiązać wiele zadań zarówno z obecnej, jak i matury najnowszej z najnowszych - szczególnie tej z zakresu rozszerzonego.
A wszystko to z przymróżeniem matematycznego oka.
12. Kinga Gałązka - PIĘKNA MATEMATYKA - OPERON (G)
Matematyka jest nie tylko ciekawa, ale i piękna. Pełen jest jej otaczający nas świat. Wystarczy rozejrzeć się dookoła i zobaczyć jej piękno.
A wtedy to co trudne i nierzeczywiste, stanie się przyjemne i bliskie.
13. Ewa Jarawka - "Krótka rozprawa z trzema problemami, czyli o tym jak ze spokojem i bez frustracji nauczać czwartoklasistów
w oparciu o nowy pakiet edukacyjny "Matematyka z pomysłem"." WSiP (SP)
Opis: Doświadczamy teraz szczególnej sytuacji. Część nauczycieli klas 1-3 siłą, z różnych powodów realizuje założenia starej podstawy,
ale część z nich ściśle trzyma się zapisów widniejących w nowej podstawie programowej. My - nauczyciele matematyki mamy także nabyte przez lata
doświadczenia i praktyki związane z uczniami przychodzącymi z klas młodszych. Ta nowa sytuacja stawia przed nauczycielem nowe wyzwania i
wymusza pochylenie się nad trzema problemami, o których więcej na warsztacie.
14. Marcin Wesołowski - "W poszukiwaniu dobrych zadań, bo dobrych zadań, jak przyjaciół, nigdy za wiele" - NOWA ERA (PG)
. Zmiany na maturze w 2015 roku i rozwiązania Wydawnictwa Nowa Era
W części pierwszej nakreślimy różne aspekty przygotowań maturalnych ucznia oraz przedstawimy rozwiązania w ofercie wydawnictwa ułatwiające
skuteczne przygotowanie do egzaminu.
. W poszukiwaniu dobrych zadań, bo dobrych zadań, jak przyjaciół, nigdy za wiele.
Podczas wykładu podsumujemy wyniki dotychczasowych matur oraz omówimy zmiany na maturze w 2015 roku. Następnie porozmawiamy o zadaniach kształcących
pojęcia matematyczne, różnych strategiach rozwiązywania zadań, niestandardowych zastosowaniach parametru oraz ciągach myślowych
w uczeniu się i nauczaniu matematyki.
15. Anna Rosół - "Sprawdzian na szóstkę! Jak będzie przebiegał nowy sprawdzian po klasie 6 i jaki ma to wpływ na lekcje matematyki?" - Wydawnictwo KLETT(SP)
Podczas konferencji odpowiemy na pytania:
. Jakie są ważne zmiany w podstawie programowej od nowego roku szkolnego 2014/15?
. Jaki wybrać podręcznik, by w pełni zrealizować wymagane zmiany?
. Jak skutecznie przygotować uczniów do sprawdzianu po szkole podstawowej?
16. Marek Matejuk - "Matematyczne Preteksty czyli jak wyprowadzać uczniów w pole ... matematyki" - MATEJUK Książki i Pomoce Dydaktyczne
O niekonwencjonalnych zadaniach i Radosnych Sześcianach wyprowadzających w pole ... matematyki oraz o tym, jak wykształcić najlepsze
cechy emocjonalne i intelektualne uczniów i jak od zabawy przejść do czystej matematyki.
17. Małgorzata Borzęcka - "Wespół w zespół, czyli uczmy się i bawmy się jednocześnie". GWO
W trakcie warsztatów dowiedzą się Państwo:
. jak na lekcjach matematyki zrobić zakupy, zagrać w karty, pograć w trio albo innym zespole,
. jak uczynić z ucznia pierwszoplanowego aktora odpowiedzialnego za przygotowanie się do lekcji i efekty własnej pracy,
. co nauczyciel zyskuje, wykorzystując pomoce dydaktyczne Matematyki z plusem.
18. Agata Knysz - "Kalejdoskop matematyczny z papieru"
Tworzenie modeli takich brył z jednej i z kilku kartek papieru.
19. Agata Knysz - "Sprawdzian po klasie 6 - 2015"
Przedstawienie nowych typów zadań jakie będą na sprawdzianie 2015. Praca warsztatowa
aby wytworzyć takie typy zadań.
20. Barbara Pfützner - "Origami na wiosnę" (WP)
21. Agata Hoffman - "Fantastyczna figura F" (G)
22. Elżbieta Hoffmann-Guzik -"Im mniej dziur tym więcej sera"(NZ)